CITY HEIGHTS.- Margaret Noble creció en City Heights a principios de los años ochenta,

en ese entonces la licorería del vecindario contaba con un juego de video y el sonido de la máquina se podía escuchar desde la calle.

Para una artista de sonido experimental como Margaret Noble, City Heights era como una sinfonía, pues al andar por las calles de su antiguo vecindario, grababa sus sonidos, mismos que ahora forman parte del paisaje sonoro de una instalación artística de técnica mixta titulada 44th and Landis, nombre que se deriva de la intersección de City Heights donde ella creció.

La exposición se presentará hasta el 20 de enero en el Museo de Arte Contemporáneo de San Diego, ubicado en el centro de la ciudad. 44th and Landis incluye 14 canales de grabaciones y sonidos que se pueden escuchar a través de bocinas de papel hechas a mano.

“Algunos de estos sonidos son muy queridos para mí y todavía los escucho cuando visito City Heights”, dijo Noble. La artista encuentra particularmente atractivo lo que algunos pueden considerar como una molestia para el vecindario. “El sonido de un carro grande con el ´bum bum´ de la radio arrojando notas de las que sólo se puede escuchar el bajo”, Noble sonríe al recordar. “Y lo que me encanta es que en veces la música hace que el carro retumbe produciendo un sonido alocado y fabuloso”. También grabó el sonido del camión de helados, perros ladrando, juegos de video como Centipede y de niños corriendo por las calles del vecindario.

Mencionó que trata de capturar tanto el temor como la sensación maravillosa que sentía al crecer en City Heights. Aunque se siente agradecida por lo mucho que aprendió, el navegar su topografía cultural y física no siempre fue fácil. “Tengo asuntos

sin resolver con este vecindario”, añadió. “Esa es la realidad del arte, resolver los asuntos pendientes”.

Noble tiene un objetivo claro con su muestra 44th and Landis: “Quiero que den un vistazo a la historia y la identidad, lo más importante para mi es el lente de los niños”.

Dentro de la casita que compartía con su madre, había rosas y muñecas de papel. Su mamá limpiaba casas y admiraba la cultura victoriana. Eran pobres y Noble menciona que la cultura victoriana les parecía llena de “clase”. “Por un lado quería ponerme vestidos llenos de volantes y pasearme con una tiara. Por otro lado, quería vestir todo de negro y manejar un Cadillac.”

Después de una pausa añade: “Así que me identifico con la fascinación que siento por estas dos culturas”.

Las muñecas de papel son una pequeña imagen que combina la cultura popular de los ochenta con la era victoriana. Parecen salidas de los sueños infantiles de Noble, mientras trataba de comprender un entorno que le parecía amenazante y fascinante al mismo tiempo.“No sé si todos se sentirán cómodos al ser yo la que cuenta la historia, pero la verdad es que esta es mi historia. La viví, dejó sus huellas en mí y fue significativa.”

Angela Carone, Reportera de arte para KPBS

La exposición de Margaret Noble incluye 400 muñecas de papel suspendidas del techo de la galería. El paisaje sonoro como música de fondo. Algunos de los vestidos de las muñecas de papel están pintados en colores neón típicos de los ochenta. Algunos tienen la forma de perros pitbull o de coloridos low riders. Todos cuentan con gráficos y recuerdos de los ochenta. Si miras con cuidado, puedes ver los fantasmas de Ms. Pac-Man, las etiquetas de las cajas de galletas Animal Cracker y mucho más.


Artist Margaret Noble Explores Growing Up in 1980s City Heights

When Margaret Noble was 9, it was her goal to play as much Ms. Pac-Man as possible.

“I just remember that first breakthrough moment when you clear a screen and all those colors and graphics come bursting and exploding at you and all those awesome sounds.”

Noble grew up in City Heights in the early 80s, at a time when every neighborhood liquor store had a video game, the sounds spilling out onto the street.

She’s been walking the streets of her old neighborhood recording its sounds. They’ll form the sonic landscape for a mixed-media art installation called “44th and Landis,” named after the City Heights intersection where she grew up.

On view at the Museum of Contemporary Art San Diego’s downtown location, “44th and Landis” will feature 14 channels of recorded and found sounds, broadcast out of handmade paper speakers.

“Some of the sounds I love to this day and I still hear them when I go to City Heights,” says Noble. She is extra fond of what some might characterize as a neighborhood nuisance. “The sound of the big car with the boom boom radio, throwing down the low-end bass lines,” Noble smiles as she remembers. “And what I love is sometimes they’re completely blown out and rattling the car and it sounds crazy and awesome.”

Noble also recorded sounds of neighborhood ice cream trucks, barking dogs, video games like Centipede, and children running through the streets.

Noble says she’s trying to capture both the fear and sense of wonder she felt growing up in City Heights. While she’s grateful for a lot of the things she learned in the east San Diego neighborhood, navigating its cultural and physical terrain wasn’t always easy. “I have old baggage with this neighborhood,” she says. “And I think that’s the reality of making art. You’re dealing with things that are unsettled.”

Noble has a clear goal for “44th and Landis”: “I want to look at history and identity and for me the biggest thing is the lens of children and class.”

As a young white girl, Noble wanted desperately to fit in to the multicultural world of City Heights. Break dancing, parachute pants, and hip-hop culture were all around her. “I didn’t look the part, but I was so young that I think they just thought it was cute that I wanted to learn to break dance and pop.”

That was the world outside. Inside the little house she shared with her mother, there were roses and paper dolls. Her mother cleaned houses and she loved Victorian culture. They were poor, and Noble says Victorian culture seemed “classy” to them. “On the one hand I wanted to wear ruffle dresses and parade around with a tiara. On the other, I wanted to wear all black and drive a Cadillac.” She pauses and adds: “So I’m

reckoning with these two cultures I’m fascinated by.”

Noble’s installation will feature four hundred cut paper dolls suspended from the gallery ceiling. The sonic landscape plays in the background. Some of the paper dolls wear Victorian dresses colored in 80s neon. Some are in the shape of pitbulls or colorful lowriders. They all feature graphics and ephemera from the 1980s. Look close and you’ll see the ghosts of Ms. Pac-Man, the labels from Animal Cracker boxes and Laffy Taffy, and, on the seedier side, signage from neighborhood massage parlors.

The paper dolls are pint-sized mash-ups of 80s pop culture and Victoriana. They seem to emerge from Noble’s childhood dreams as she tried to make sense of both a threatening and exciting environment.

Noble says she does worry about telling the story of a nuanced, complex neighborhood as a white woman.

“I’m not sure if everyone is comfortable with me being the one to tell this story, but the reality is, it is my story. I lived through it and it colored me and it was meaningful.”

“44th and Landis” is open at the Museum of Contemporary Art San Diego’s downtown location. The opening is part of the museum’s regular TNT series. “44th and Landis” will be on view through January 20, 2013.

By Angela Carone

K P B S San Diego

Picture: “44th and Landis” features 400 paper dolls suspended from the

ceiling and a 14-channel sonic landscape. |